Sebagaimana iman dan Islam mempunyai rukun-rukunnya yang tertentu, maka bacaan Al-Quran yang sahih ( bacaan Al-Quran yang benar ) juga mempunyai rukun. Adapun rukun Bacaan Al-Quran yang sahih ada tiga perkara;
1. Mempunyai sanad (sandaran bacaan )
Bacaan al-Quran perlu diambil sehingga khatam dari guru yang bersambung sanadnya kepada Rasulullah s.a.w. Ini adalah rukun yang paling penting dan utama sebagaimana kata Zaid bin Tsabit r.a;
أَنَّ الْقِرَاءَةَ سُنَّةٌ مُتَّبَعَةٌ
Sesungguhnya bacaan Al-Quran adalah satu sunah yang perlu diikuti.[1]
2. Bacaan mestilah bertepatan dengan Rasm al-‘Utsmaniy
Bacaan Al-Quran hendaklah bertepatan dengaan salah satu daripada mushaf Rasm al-‘Utsmaniy. Contoh bacaan imam Ibnu Katsir yang menambah kalimah مِن antara تَجْرِى dan تَحْتِهَا serta huruf Ta’ yang kedua pada kalimah ﭢ dibaca kasrah (baris bawah) menjadi تَحْتِهَا dalam ayat 100 dari surah al-Tawbah;
Mushaf Rasm Al-‘Utsmaniy | ﭞ ﭟ ﭠ ﭡ ﭢ ﭣ ﭤ ﭥ ﭦ |
Bacaan Imam Ibnu Katsir | وَأَعَدَّ لَهُـمْ جَنَّـتٍ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَـرُ خَـلِدِينَ فِيْهَا أَبَدًا |
3. Bacaan mestilah bertepatan dengan satu wajah daripada wajah-wajah Nahwu ( tatabahasa Arab ).
Bacaan Al-Quran hendaklah bertepatan dengan kaedah tatabahasa Arab. Contoh bacaan imam Ibnu ‘Amir dalam al-An’am ayat 137;
Mushaf Rasm Al-‘Utsmaniy | ﮱ ﯓ ﯔ ﯕ ﯖ ﯗ ﯘ |
Bacaan Imam Ibnu ‘Amir | وَكَذَلِكَ زُيِّنَ لِكَثِيرٍ مِنَ الْمُشْرِكِينَ قَتْلُ أَوْلَـدَهُـمْ |
Jika terdapat kekurangan dalam sesuatu bacaan Al-Quran dari sudut rukun bacaan Al-Quran maka bacaan tersebut dikira bacaan syaz ( meragukan ). Perkara ini telah diperingatkan oleh imam Ibnu al-Jazariy rahimahu Allah;
فَكُلَّ مَا وَافَقَ وَجْهَ نَجْوِى وَكَانَ لِلرَّسْمِ احْتِمَالًا يَحْوِى
وَصَحَّ إِسْنَادًا هُوَ الْقُرْءَانُ وَهَـــذِهِ الثَّـــلَا ثَــةُ الْأَرْكَانُ
وَحَيْثُمَا يَخْتَلُّ رُكْنٌ أَثْبِتِ شُذُوْذُهُ لَوْ أَنَّـــهُ فِى السَّــبْعَةِ
“ Maka setiap bacaan yang bertepatan dengan kaedah tatabahasa Arab dan terdapat dalam Rasm al-‘Utsmaniy meskipun secara Ihtimal serta sah sanad maka inilah tiga rukun bacaan Al-Quran. Jika gugur salah satu daripada rukun-rukun tersebut maka bacaan itu adalah bacaan yang ganjil meskipun ia terdapat pada imam qiraat yang tujuh.”
[1] Riwayat al-Marwazi. Beliau ialah Abu ‘Utsman Sa’id bin Manshur bin Syu’bah yang wafat di Makkah dalam tahun 227H.
aegrgrhtrzrhytjthrdthadfhadhrdhfdhsetgdgdgedsgsetgesdgsddgEGgesg
BalasPadamcakap apaan itu
Padamsfrszncxfhzdrghzdfhnvcnzdrhvcn
Padamanda gila ka apa
BalasPadam