Isnin, 2 Mei 2011

SHEIKH RIDHA AL-MUQRI' WAFAT

SHOUBRA, Kaherah Mesir 18 Julai – Seluruh warga Maahad Qiraat Al-Azhar Shoubra telah dikejutkan dengan berita pemergian Syeikh Redha Salim. Syeikh Redha merupakan syeikh dan qurra’ di Maahad Qiraat Al-Azhar Shoubra.

Beliau kembali ke rahmatullah pada waktu pagi di kediaman beliau di Mumbiyadhah, Shoubra.

Berita pemergian beliau amat mengejutkan ramai pihak lebih-lebih lagi para pelajar Maahad Qiraat Al-Azhar Shoubra.

Ini berikutan keadaan beliau yang kelihatan masih sihat dan mampu berjalan ke sini sana tanpa menunjukkan tanda-tanda yang beliau tidak sihat.

Difahamkan beliau meninggal akibat diserang penyakit lelah. Beliau meninggal ketika berusia 56 tahun.

Kehilangannya amat dirasai oleh warga Maahad lebih-lebih lagi beliau merupakan salah seorang syeikh yang mempunyai sanad yang tinggi dalam periwayatan Al-Quran.

Satu kelebihan yang dikurniakan Allah kepada beliau adalah walaupun beliau buta, tetapi hatinya tetap ‘celik’ dan mampu mengingati 30 juzuk Al-Quran.

Jenazah almarhum disemadikan di kampung halamannya di Qalyubiah. Semoga Allah memberkati dan merahmati Sheikh Redha Salim Rahmatullahi ‘alaihi wasia’ah.

Sesungguhnya pemergian beliau merupakan satu kehilangan yang amat besar dalam bidang ilmu Qiraat.

Tarikh 18 Julai 2009 masehi bersamaan 25 Rejab 1430 hijrah pasti akan menjadi ingatan yang terpahat kukuh di hati saya yang dianugerahkan ijazah sanad bacaan al-Quran oleh anak murid beliau Fadhilah al-Syaikh Muhammad Firdaus al-Muqri' pada 28 Mei 2007.

Allahummaghfirlahu warhamhu wa’aafihi wa’fu’anhu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan